sunnuntai 10. toukokuuta 2015

Uusi maalaus: "Remi"

Aiemmin mainitsinkin että sain uuden tilaustyön. Keräsin tähän nähtäväksi kuvia maalauksen eri vaiheista ja kerron pääpiirteittäin kuinka työn tekeminen eteni. Pahoittelut kuvien sävyn vaihteluista, työn maalaamiseen meni noin 10 tuntia (en ihan yhteen putkeen kuitenkaan kaikkea tehnyt!) ja vuorokauden ajan vaihtelusta johtuen valaistus muuttui ja se näkyy puhelimella räpätyissä otoksissa. Osaa vaiheista on vaikeaa kuvailla, kun en voi tässä tarkemmin näyttää kuinka vesi ja värit paperilla käyttäytyy, mutta tarkoitus ei ole olla liian epämääräinen kerronnassa.

Eli, tilaaja toivoi äitienpäivälahjaksi omalle äidilleen akvarellimaalausta tästä ihanasta ja herkästä valokuvasta:


image(33)

Ajatus juuri kyseisestä kuvasta lahjaksi äidille on kovin kaunis, sillä kuva on otettu äidin ja hänelle rakkaan koiran, Remin, yhteisestä hetkestä, jossa äiti puhalsi saippuakuplia koiruuden ihmetelväksi. Kaunis muisto ihanasta hetkestä siis, ja äitikin maalauksessa mukana saippuakuplien muodossa.

Tartuin toki söpöön tehtävänantoon, mutta kerroin tilaajalle heti kuvan olevan hieman haastava akvarellitekniikalla toteutettuna. Nimittäin, akvarellimaalauksen koostuessa päällekkäisistä, läpikuultavista kerroksista jäin pohtimaan saippuakuplien toteutusta: kuinka maalata kupla, josta osittain näkyy kokonaan läpi, osittain heijastusten läpi ja osittain kirkas kiilto peittää täysin. Myöskin, valokuva on tarkentunut koiran nenänpäähän ja saippuakuplaan, jolloin muu osa kuvaa näkyy melko utuisena. Tämä seikka muodostui mielessäni heti "taitelijan vapaudeksi" - mitä et nää ja voi tai halua toistaa, tulkitset. Noh, haasteet on erittäin tervetulleita ja niistä oppii, joten härkää sarvista ja maalaamaan!

Olen aiemmin aina tykännyt ostaa taidetarvikeliikkeistä Arches-merkkistä akvarellipaperia, joka valmistetaan lumpusta. Sitä ei ollut tällä erää saatavilla, joten ostin eri merkkiä (joka jäi kirjoittamatta ylös), lumpusta valmistettuna myös, tutussa arkkikoossa 55x77cm. Työhön käytin hieman alle puolikkaan arkin, sillä tähtäsin lopullisen työn kokoluokaksi A3:a.

Ensin hahmottelin kuvan akvarellipaperille lyijykynällä. Hahmottelun jälkeen kastelin eli laaverasin oikeastaan koko paperin koiran silmiä lukuunottamatta pelkällä vedellä. Kun sopiva kosteus oli saavutettu (sen näkee pinnasta, vaikea selittää, mutta haluttua värinlevittymistä varten tässä tilanteessa vettä ei saanut jäädä "killumaan" paperin päälle), sekoitin pohjasävyt ja sivelin niillä ekan värikerroksen. Paperi kuivuu sopivan hitaasti, jotta jo maalattuun kohtaan voi lisätä väriä tai poistaa sitä niin halutessaan. Tässä vaiheessa samalle alueelle erikseen lisätyt värit sekoittuvat vielä kauniisti keskenään. Hain pehmeitä ja utuisia linjoja jäljitellen valokuvan pehmoista tunnelmaa. Alla olevan kuvan alareunassa oikealla näkyy, kuinka väri käyttäytyy osuessaan kuivalle paperille: väri ei "blurraannu" vaan selkeät siveltimenvedot erottuvat. Vaikka ensimmäinen kerros on se pohjimmainen, se näkyy lopullisessa kuvassa ja on hyyyyvin tärkeässä osassa (tarkista vaikka alempaa!), joten pääpointtina, halutut sävyt ja utuisuus oli saavutettava.   

image(27)-001
Ensimmäinen värikerros kostealle paperille

Kun koko työ oli kuivunut, aloin maalata seuraavaa kerrosta. Ruskeanharmaalla, lämpimän vaaleanruskealla ja haalealla beigellä aloin sinne tänne erottelemaan tarkemmin koiran karvoja. Värin tummuusasteella loin illuusiota syvyysvaikutelmasta: varjoista ja päällekkäisistä karvakerroksista. Turkin tekstuuri ikään kuin terästäytyi pumpulisesta pörröiseksi. Kuivalle pinnalle maalasin tarkempian yksityiskohtia, kuten silmät ja nenän. Laskin, että yhden silmän maalaamisessa oli seitsemän, tai kahdeksan kuivumista välillä eli "kerrosta", jotteivät eri värit ja valööriasteet sekoitu keskenään.

image(25)
Tarkemmat yksityiskohdat seuraavissa kerroksissa alueittain

Halusin entisestään korostaa karvaisuutta ja rajasin koiran ääriviivat taustavärillä. Tavallaan "ajoin" siveltimellä taustalaveerasta kuvitellun ääriviivan kohdille karvojen muodossa. Toivottavasti alemmista kuvista ymmärtää mitä tarkoitan.

Koiran kasvojen lähellä olevan saippuakuplan maalasin äkkiseltään laskettuna noin kymmenessä limittäisessä kerroksessa. Tarvitsin osaan kohdistan peittävyyttä ja otin avuksi valkoista guassia eli peiteväriä sekoitettuna akvarelliväreihin. Viimeisen laveerauskerroksen tein kupliin veteen sekoitetulla guassilla, ja ihan viimeiseksi tein pelkällä guassilla valkoiset korostukset ja koiran viikset.

image(29)
Työpisteeni keittiön tiskipöydällä


2015-04-234
Yksityiskohtia

Vaikka kupliin en ole täysin tyytyväinen, kokonaisuus on mielestäni aika suloinen. Sekä lahjanantaja että kuulemma -saajakin olivat tyytyväisiä, ja se on kaikista tärkeintä!

image(22)
Valmis työ (juuri kuivunut työ hieman kupruilee, sorry!)

Hieman myöhässä vielä sydämelliset äitienpäiväonnittelut maalauksen saajalle ja muillekin äideille! <3

2 kommenttia:

  1. Wautsi, tuostahan tuli aivan upea! Kuplatkin onnistui loistavasti, ainakin näin katsojan silmään! Oot kyllä ihan mahottoman taitava! En tiennytkään, kuinka monta vaihetta tollaseen akvarelliin kuluu. Huh, eipä riittäis mulla kärsivällisyys. :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oo voi kiitos Ave ihanainen! <3 Hehee, niin huippua kuulla että kelpuutat kuplat! :) Aattelin että nyt kerrankin kun tuli otettua kuvia eri vaiheista niin laitanpa nekin, mukava vähän kertoa ja esitellä miten työ rakentuu :)

      Poista